دانشگاه شیراز
دانشکده آموزشهای الکترونیکی
پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی فناوری اطلاعات
(تجارت الکترونیک)
شناسایی و ارزیابی عوامل کلیدی موفقیت بر انتقال دانش از دانشگاه به شرکتهای نوپا
استاد راهنما:
دکتر فریدون شعبانی نیا
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
در سالهای اخیر شرکتهای مشتق شده از دانشگاه (اسپینآفها) به عنوان مولد کارآفرینی و توسعهی اقتصادی در کشورهای توسعه یافته محسوب میشوند. امروزه با رشد و توسعهی تحقیقات دانشگاهی در حوزههای مختلف و مخصوصا در حوزهی فناوریهای نوین رویکردی جدید در انتقال فناوری از دانشگاه به بخشهای صنعتی به وجود آمده است.
بررسی نحوهی شکلگیری این شرکتها، عوامل مؤثر بر رشد و توسعهی آنها، همچنین شناسایی موانع شکلگیری و عوامل موفقیت این شرکتها از عواملی است که امروزه به شدت مورد توجه مطالعات حوزهی کارآفرینی و کسبوکار قرار گرفته است. در این تحقیق سعی شده است با مطالعهی موردی یکی از دانشگاههای بزرگ کشور (دانشگاه شهید باهنر کرمان) به شناسایی موانع و عوامل موفقیت در انتقال فناوری از دانشگاه به شرکتهای نوپا و صنایع پرداخته شود. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که ایجاد زیرساختهای تکنولوژیکی و مکانیزمهای قانونی و تغییر فرهنگ و سیاستهای دانشگاه در جهت تجاری کردن ایدهها و پروژههای پژوهشی از عوامل موثر بر موفقیت انتقال دانش میباشند. علاوه بر این عدم مهارتهای کافی مدیریتی، فنی، بازاریابی و مذاکراتی دفتر ارتباط با صنعت مانع بزرگی در جهت تجاری سازی ایدهها میباشد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه و طرح مسئله
- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. . 1
- بیان مسئله و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………… 1
- اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………. 3
- سوالات یا فرضیههای تحقیق……………………………………………………………………… 3
- کلمات کلیدی………………………………………………………………………………………………. 4
- انتقال تکنولوژی………………………………………………………………………………………………. 4
- اسپینآفها یا شرکتهای نوپای دانشگاهی…………………………………………………. 4
- دفاتر انتقال تکنولوژی (TTO)………………………………………………………………………. 4
- سازماندهی پایاننامه…………………………………………………………………………………… 4
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. . 5
- فناوری…………………………………………………………………………………………………………… . 6
- انتقال فناوری……………………………………………………………………………………………….. 8
- روشهای انتقال فناوری…………………………………………………………………………………. 9
- انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت(UITT)……………………………………………… 10
- سهامداران اصلی در UITT ………………………………………………………………………….. 10
عنوان صفحه
- فرآیند انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت…………………………………………………… 10
- مکانیزمهای انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت………………………………………….. 11
- اسپینآفهای دانشگاهی…………………………………………………………………………….. 13
- مراحل شکلگیری اسپینآف…………………………………………………………………………. 13
- انواع اسپینآف………………………………………………………………………………………………… 14
- عوامل موثر بر توسعهی شرکتهای اسپینآف………………………………………….. 15
- سطح ماکرو: مکانیزمهای حمایتی دولت و صنعت در فرآیند ایجاد اسپینآف 15
- قانون Bayh-Dole و تاثیرات آن……………………………………………………… 17
- صندوق حمایت از پژوهشگران کشور……………………………………………….. 18
- سطح مزو: مکانیزمهای حمایتی دانشگاه………………………………………………………. 19
- دفاتر انتقال تکنولوژی…………………………………………………………………………. 20
- سطح میکرو…………………………………………………………………………………………………….. 21
- نقش موسسان اسپینآف در طی فرآیند شکلگیری اسپینآف……… 21
- شبکههایی با دانشگاه و صنعت………………………………………………………….. 21
- نمونهی دانشگاه موفق در زمینهی ایجاد اسپینآف………………………………….. 22
فصل سوم: مروری بر تحقیقات انجام شده
- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. . 24
- عناصر، مولفههای اصلی و فرآیند ایجاد اسپینآف……………………………………. 24
- مروری بر تحقیقات انجام شده……………………………………………………………………. 25
فصل چهارم: روش تحقیق، بررسی و تحلیل یافتههای تحقیق
عنوان صفحه
- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. . 36
- تعاریف عملی و نظری تحقیق…………………………………………………………………….. 37
- متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………. 37
- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………. 38
- حجم نمونه……………………………………………………………………………………………………… 38
- روش نمونهگیری…………………………………………………………………………………………….. 38
- پایایی………………………………………………………………………………………………………………. 39
- متغیرهای مورد مطالعه……………………………………………………………………………….. 40
- توصیف دادهها……………………………………………………………………………………………… 42
- توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس رشته تحصیلی……………………………. 42
- توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس مدرک تحصیلی………………………… 43
- توزیع فراوانی جامعه آماری بر حسب سوالات پرسشنامه……………………………. 44
- توصیف کمی متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………… 50
- توصیف کیفی متغیرهای پژوهش………………………………………………………………….. 52
- توصیف متغیر فرهنگ و تعهد مدیران و سیاستگذارن ارشد دانشگاه به کارآفرینی و تجاریسازی تحقیقات 52
- توصیف متغیر ارتباط سازمانیافتهی دانشگاه با صنعت و کارآفرینان ( جایگاه و عملکرد دفتر ارتباط با صنعت) 53
- توصیف متغیر رویکرد (و پارادایم ذهنی) مدیران شرکتها و کارآفرینان
از سودمندی ارتباط با دانشگاه…………………………………………………………… 55
- توصیف متغیر زیرساختهای قانونی و تکنولوژیک انتقال دانش…….. 56
- تحلیل دادهها (بررسی فرضیههای تحقیق)…………………………………………………………….. 57
- بررسی فرض نرمال بودن متغیرها…………………………………………………………………. 57
عنوان صفحه
- میانگین نمرهی فرهنگ و تعهد مدیران و سیاستگذاران ارشد دانشگاه از کارآفرینی و تجاریسازی تحقیقات چقدر است؟……………………………………………………………………………………………………………… 58
- میانگین نمرهی ارتباطسازمان یافتهی دانشگاه با صنعت و کارآفرینان (جایگاه
و عملکرد دفتر ارتباط با صنعت) چقدر است؟…………………………………………… 59
- میانگین نمرهی رویکرد (و پارادایم ذهنی) مدیران شرکتها و کارآفرینان از سودمندی ارتباط با دانشگاه چقدر است؟……………………………………………………………………………………………………………………….. 61
- میانگین نمرهی زیرساختهای قانونی و تکنولوژیک انتقال دانش از دانشگاه به صنعت چقدر است؟ 62
- آیا بین نظر افراد با توجه به فعالیت آنها در زمینهی همکاری با اسپینآفها و صنایع تفاوتی وجود دارد؟ 63
- تحلیل جداول……………………………………………………………………………………………….. 65
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 67
- نتایج کلی تحقیق…………………………………………………………………………………………. 67
- پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………… 69
فهرست منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………… 70
فهرست منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………. 71
پیوست…………………………………………………………………………………………………………………………………. 77
انتقال فناوری از دانشگاه تا بخش صنعت به عنوان مسالهای مهم در حیطهی وسیعی از مطالعات، به دلیل رشد اقتصاد ملی و منطقهای تعریف شده است. با توجه به دیدگاههای متعدد در مورد دانشگاهها که بنام دانشگاههای کارافرین می باشند، یکی از مولفههای اصلی در وظایف دانشگاهی، ایفای نقشی فعالانه برای تجاری نمودن ایدهها و نیز نتایج مطالعاتی است که در حوزه دانشگاه روی می دهند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 604
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0